Saptamana Mare – traditiile crestinilor ortodocsi

Slujba ortodoxa de Paste este punctul culminant al postului precedent de cincizeci de zile si mai ales al Saptamanii Sfinte, care in limba liturgica ortodoxa se numeste „Saptamana Sfanta si cea Mare” sau „Saptamana Patimilor”. Aceasta incepe in seara Duminicii Floriilor si se termina in Sambata Mare.

Florii

In aceasta zi, Biserica Ortodoxa comemoreaza intrarea solemna a lui Iisus in Ierusalim.

Referinta slujbei duminicale altfel obisnuite din aceasta zi la intrarea lui Iisus in Ierusalim este exprimata simbolic in primul rand prin lectura corespunzatoare din Evanghelia dupa Ioan (Ioan 12: 1-18) si in al doilea rand prin consacrarea si distribuirea ramurilor de palmier . Ramurile de palmier sfintite sunt luate acasa si pastrate in asa-numita „biserica de casa”, coltul cu icoane, pana in anul urmator.

Publicitate

De luni pana miercuri

Slujbele de seara (ordinele de slujba ale slujbelor de dimineata ale zilei urmatoare sunt sarbatorite) de duminica Floriilor seara pana marti seara sunt cunoscute ca zilele „ordinului mirelui” (greaca = „nymphios”). Deci, centrul lecturilor, imnurilor si rugaciunilor din aceste zile este venirea lui Iisus ca Mirele Bisericii.

Ungerea bolnavilor se sarbatoreste miercuri. Caracteristic celebrarii sacramentului ungerii bolnavilor sunt sapte lecturi de epistole, sapte lecturi ale Evangheliei si sapte rugaciuni. La sfarsitul sarbatorii, preotul ii unge pe credinciosi cu uleiul binecuvantat.

Citeste si articolul :   Revenim la starea de urgenta? Raed Arafat a facut anuntul

Joi

Joi, in Saptamana Mare, Biserica Ortodoxa comemoreaza spalarea picioarelor, instituirea Euharistiei (Cina Domnului), rugaciunea preoteasca si inalta si tradarea lui Iisus de catre Iuda.

Pe langa sarbatorirea Euharistiei, institutia Cinei Domnului este comemorata prin purtarea icoanei care reprezinta Cina Domnului in centrul bisericii si configurarea acesteia pentru veneratie ca parte a unei procesiuni solemne.

Spalarea picioarelor (Ioan 13: 1-17) este, de asemenea, sarbatorita ca parte a slujbei de joi, dar nu in toate bisericile ortodoxe. Doisprezece oameni (simbolici pentru cei doisprezece apostoli) sunt spalati de lituristul sarbatorit (episcop sau preot).

Vineri

Vineri, in Saptamana Mare, Biserica Ortodoxa comemoreaza suferintele si moartea lui Iisus.

Publicitate

Doua elemente domina slujba de seara a zilei: In primul rand, cele 12 lecturi, extrase din toate cele patru Evanghelii, care povestesc despre Patimile lui Iisus si, in al doilea rand, procesiunea crucii.

Sambata

Sambata, in Saptamana Mare, Biserica Ortodoxa comemoreaza inmormantarea Lui Hristos si coborarea Sa in Hades.

La fel ca vineri, slujba de sambata (sarbatorita sambata seara) este dominata de elemente impresionante: In primul rand, de trei blocuri de imnuri catre mormant, cunoscute din primul imn sub numele de „I ZOI EN TAFO” (Viata in mormant) acestea sunt cantari, care sunt cantate de toti participantii la slujba – si in al doilea rand de asa-numita „procesiune EPITAFIOS”. In timpul acestei procesiuni, asa-numitul Epitafios este purtat prin multime si inchinat cu evlavie de catre inchinatori. In timpul procesiunii, credinciosii poarta lumanari aprinse (de la seara Duminicii Floriilor pana la Inviere duminica seara, lumanarile galbene sunt de obicei aprinse), canta din nou cantecele funerare mentionate mai sus si confera astfel intregului eveniment un aspect deosebit de impresionant si nota solemna. Aceasta procesiune duce din interiorul bisericii in curtea bisericii, apoi prin mai multe strazi si inapoi la biserica.

Citeste si articolul :   Ce trebuie sa faci pana de Boboteaza ca sa iti mearga bine tot anul

Duminica Pastelui / Anastasis

Sarbatoarea Pastelui in majoritatea bisericilor ortodoxe incepe sambata seara, de obicei la ora 23:00 si se termina in jurul orei 2 a.m. Si aici se poate distinge intre doua parti liturgice. Prima este ceremonia efectiva a invierii si a doua este liturghia solemna. Cu toate acestea, ambele parti se imbina perfect.

Slujba de la miezul noptii de Paste incepe cu canonul slujbei de dimineata din Sambata Mare si astfel formeaza simbolic legatura dintre Saptamana Mare si Paste. Dupa ce acest canon a fost cantat pana la capat, toate luminile din biserica, cu exceptia s. G. „Lumina eterna” (lampa cu ulei mereu aprinsa pe altar), stinsa. Apoi incepe ceremonia invierii:

Celebrantul principal (episcop sau preot) isi aprinde lumanarea mare alba din „vesnicul vesnic” si paseste in cea de mijloc, vezi g. „Poarta regala” si ii cheama pe credinciosi cu imnul „Veniti, luati lumina din lumina care nu se aseaza niciodata si slaviti-l pe Hristos, cel inviat din morti” pentru a aprinde si lumanarile lor albe pe lumanarea sa. Acest imn este cantat de cor pana cand toti credinciosii si-au aprins lumanarile intre ei si intreaga zona a bisericii straluceste puternic.

Autor

Autor: Camelia Patru

Camelia este editor al ziarului online http://fabricatinromania.info, cu o experienta de peste 8 ani în managementul proiectelor și o mare pasiune pentru lumea dulciurilor, patiserie și stilul de viata sănătos.